سه شنبه, 26 دی 1396

جزوه اکواپونیک

فرودگاه بین المللی قم، در قلب کویر تشنه نگاه مسئولان

 به گزارش روابط عمومی فرودگاه بین المللی قم روزنامه شاخه سبز در یاد داشتی در روز یک شنبه خود اورده است در قرن حاضر حمل و نقل هوايی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمايش قدرت‌های اقتصادی و نظامی و تسريع امور حياتی يک کشور نقش حساسی بر عهده دارد، و در اين بين فرودگاه‌ها بخش حياتی و مهمی از سيستم حمل و نقل هوايی را تشکيل می‌دهند و در واقع زيربنايي ترين بخش در صنعت حمل و نقل هوايی محسوب می‌شوند.
کارشناسان اقتصادی فرودگاهها را یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر و جامعه می دانند. فرودگاه ها از با ارزش ترين زيرساخت هاي جوامع پيشرفته محسوب مي شوند و به دليل برخورداري از پتانسيل هاي مختلف در رشد اقتصادي كشورها و كمك به ايجاد توسعه پايدار نقش مهمي دارند.
 ارزش و اهميت فرودگاه ها در دنياي امروز به حدي است كه برخي كارشناسان فرودگاه ها را لوكوموتيو اقتصادي هر كشور توصيف و وجود فرودگاههاي پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادي و توسعه‌ پايدار مي دانند.
 بنابراین یکی از مقوله هایی که امروزه کشورها در صنعت حمل و نقل به خصوص در بعد اقتصادی و گردشگری آن، توجه اساسی دارند احداث فرودگاه است و در این راستا کشورهای مختلف با توجه به اهمیت آن، به این امر توجه بیش از گذشته دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برخی از استان های کشور ساخت فرودگاه جزء برنامه ها قرار گرفته که استان قم از نمونه های بارز است که ساخت فرودگاه علی رغم وجود مشکلات و فراز و فرودها بسیار در آن مطرح شد.
 بالاخره اوایل مهرماه 89 به دنبال پیگیری‌های مسئولان، کمیته دائمی اداره امور فضای کشور با کلیات احداث فرودگاه در منطقه طرلاب قم توسط بخش خصوصی موافقت کرد و تلاش‌های مسئولان استان به ثمر نشست و کلنگ آغاز عملیات اجرایی اولین فرودگاه خصوصی کشور در 21 بهمن ماه 1389 توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام بنایی و استاندارقم و دیگر مسئولان استان به زمین زده شد، تا شاهد آغاز ساخت اولین فرودگاه توسط بخش خصوصی بدون تحمیل بار مالی برای دولت  در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی باشیم ، بدین ترتیب در کنار پروژه های بزرگی همچون مترو و مونوریل، از فرودگاه نیز در محافل مختلف نام برده می شد.
خبری که هر شهروندی از شنیدن آن ابراز خوشحالی می کرد، فرودگاه در ابتدا روند خوبی را طی می کرد و هر روز شاهد خبرها و اتفاقات جالب در آن بودیم و در خصوص بهره برداری از بخش های مختلف آن نیز زمزمه های متفاوتی به گوش می رسید، ولی هرچه روبه جلو رفت به دلایل مختلفی که ظاهراً اغلب آنها خارج از پروژه بود از تب و تاب افتاد، به گونه ای که فرودگاهی که در بهمن ماه سال 1391 وعده بهره‌ برداری فاز اول آن داده شده بود، همچنان با اما و اگرهای بسیاری روبه رو است در صورتی که سرعت اتمام این پروژه می‌توانست بیشتر از زمان فعلی باشد، اما به خاطر برخی مشکلات اداری و دولتی و نبود زیر ساخت های لازم  این‌گونه نشد، هر چند بسیاری از مسئولان در مصاحبه ها و محافل مختلف از این پروژه به عنوان یک ظرفیت اقتصادی یاد می کنند،  ولی با این وجود با اما و اگرهایی در بین مسئولان  و  هر از چند گاهی در بین مردم روبرو می شویم و اکنون برای بسیاری این سوال مطرح است که سرانجام این پروژه که در پیج و خم های اداری و اما و اگرها و فراز و فرودها گرفتار شده است  به کجا ختم می شود .
 و نکته ای که در پایان فارغ از همه این اما و اگرها و فراز و فرودها باید گفت این است، فرودگاهی که توسط بخش خصوصی و با همت بلند جوانان و متخصصان داخلی در دل کویر احداث می شود همچنان تشنه نگاه مثبت مسئولان و دست اندرکاران است.....

نظرات   

 
+1 #5 مهدی 1393-10-15 06:06
اگر یک پروژه بخواهد تمام ایده هایی که مردم به اون میدم رو اجرایی کند که واقعا نشدنی است

تا الان بالای 50 طرح که توسط افراد متخصص نوشته شده در قالب پلن سرمایه گذاری و مدون به پروژه ارائه داده شده و بالای 100 طرح دیگه به صورت شفاحی ولی ایا این امکان وجود دارد که همه این طرح ها اجرایی شوند؟

واقعا اگر این طرح ها اجرا شوند خود شما نمیگویید که پروژه ثبات کاری ندارد؟
نقل قول
 
 
0 #4 مهدی 1393-10-15 06:01
ولی دوستانه قبول کنید که طرح یک شرکت مشاور مثل رهشهر که بالای 30 سال سابقه در امر اجرا دارن الویت دارد بر طرح های دیگر

من طرح های شمارو بایگانی کردم ولی این بغض شخصی شما از پروژه بی مورد است

در مورد اتهامات به فرودگاه شما و هرکسی که این مشکل رو دارد دعوت میکنیم که اسناد قانونی را در اختیارتون بگذارم

امیدوارم این مشکل شما از فرودگاه که به اتهام رسید شخصی نباشد
نقل قول
 
 
0 #3 مهدی 1393-10-15 06:00
سلام
اقای گلزار بنده به شخصه با شما تماس گرفتم و هیچ وقت هم تهدیدی برای شما از جهت هیچ شخصی نبوده و فقط صحبت هایی که رد و بدل شد برای بهبود شرایط بوده
این که شما می گویید اتلاف سرمایه مردم اگر این حرف شما صحت نداشته باشد که ندارد فقط تهمتی بوده که از شما که اهل فقاهت هستید بعید است

سرمایه ای که مردم در این پروژه سرمایه گذاری کردن حتی یک دهم سرمایه ای نیست که از طرف شرکت ارم کیش در پروژه هزینه شده و هیچ تخلفی صورت نگرفته که شما ناراحت اون هستید
شرکت پدیده خیلی بالاتر از چیزی که داره سهام فروخته و ما حتی یه دهم چیزی که داریم رو سهام نفروختیم و خیلی کمتر از ساخت و سازهای پروژه است

تخلف رو مرجع قانونی رسیدگی میکنه و صحبت از تخلف از جانب شما قانونی نیست

ایده هایی که شما دادید مثل اون ایده ای که از هرشهر ایران یک بنا در این فرودگاه باشد همه ایده های خوبی بود ولی اجرایی نشدن اون به دلیل به اهمیتی طرح شما نبوده در این پروژه تا الان 5 شرکت مشاور
مشغول بودن و ما از طرح و ایده اگر استقبال نمیکردیم از شرکت های مشاور کمک نمیگرفتیم
نقل قول
 
 
+1 #2 علی 1393-10-14 16:43
دو سال پیش با علاقه پیشنهادهای متنوعی برای مقابله با مشکلات پیش روی فرودگاه ارائه دادم و حتی هر شب سایت فرودگاه را نیز رصد می کرد.اما یک بار که اعتراض کردم حداقل به یکی از پیشنهادهای من توجه کنید ، تلفنی مرا به دفتر فرودگاه دعوت و با تهدید از دفتر فرودگاه راندند.یک بار هم با خانواده به فرودگاه سر زدم و شاهد حیف و میل سرمایه های مردم و جولان مگس ها در زباله های دهکده چوبی بودم و خجاللت زده از خانواده ، به بوستان کنار فرودگاه رفتیم .امیدوارم هر چه زودتر مشکلات حقوقی این پروژه مانند پدیده شاندیز برملا شود.مشکل این پروژه نه پول و نه عدم همکاری مسئولان است.همه این ها قابل پیش بینی بود.مشکل توجه نداشتن به ایده ها و نیروهای خلاق بود.یک مشت آدم با فکرهای بسته سرمایه های مردم را در بیابان ریختند و حرام کردند.هنوز هم آمادگی دارم که راهکارهای برون رفت از مشکلات و ایده های خود را با آنها مطرح کنم اما نه رایگان و مفت تا به جای تقدیر مجانی ، مرا توبیخ و تهدید کنند.
نقل قول
 
 
+3 #1 محمد باقر ملک اسا 1393-10-13 09:18
هر مشکلی راه حلی دارد.
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی